Bratislava
3. decembra (TASR) - Nový regionálny autobusový dopravca v
Bratislavskom kraji Arriva sa dohodol s bývalým dopravcom Slovak Lines
na spolupráci formou subdodávky. Na sociálnej sieti o tom informoval
predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba s tým, že
vďaka tomu vo veľmi krátkom čase dôjde k plnému obnoveniu prímestskej
autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji.
"Arriva naďalej ostáva dopravcom poskytujúcim služby pre samosprávny
kraj. Slovak Lines bude formou subdodávky poskytovať svoje kapacity na
vybraných linkách," priblížil Droba. Ako podotkol, dopravcovia
intenzívne rokovali od minulého týždňa. Šéf BSK priznal, že uplynulé
týždne boli pre výpadky regionálnych autobusov traumatizujúce.
Náklady pre kraj sa touto dohodou nemajú zvýšiť. Slovak Lines bude
subdodávateľsky pokrývať určité percento spojov pre spoločnosť Arriva,
ktorá za to bude platiť. "Je na nich, aby sa dohodli. Duch dohody je
taký, že budú jazdiť za tie isté ceny, s ktorými zvíťazila Arriva vo
výberovom konaní," povedal Droba s tým, že bývalý dopravca už začal s opätovným náborom vodičov, ktorých medzičasom prepustil.
"Odhadujem, že najneskôr do Vianoc sa situácia s prímestskou autobusovou dopravou v Bratislavskom kraji dostane do normálu,"
skonštatoval. Ako spresnil, prvé autobusy Slovak Lines by mohli začať
jazdiť v kraji už do dvoch týždňov. V prípade možného odškodnenia
cestujúcich za spôsobené problémy bude predseda BSK trvať na nejakej
satisfakcii. Trvať bude aj na sankciách za výpadky spojov, ktoré kraj už
ráta rádovo v státisícoch eur. Počítadlo pokút sa podľa Drobu má
zastaviť vtedy, keď Arriva začne poskytovať 95 a viac percent svojich
služieb.
Riaditeľka pre marketing a obchod spoločnosti Arriva na Slovensku Petra
Helecz na margo dohody so Slovak Lines pre TASR uviedla, že v
rokovaniach s dopravcami, ktorí deklarujú, že vedia zabezpečiť vodičov,
pokračujú. "Týka sa to aj pôvodného dopravcu. Verejnosť budeme o
podrobnostiach dohody informovať až potom, čo k nej dospejeme a
podpíšeme zmluvy, v ktorých budú okrem iného stanovené aj presné
termíny, od kedy začnú voziť cestujúcich v Bratislavskom kraji vodiči
zazmluvnení subdodávateľmi a presné počty vodičov," uviedla.
Takéto zmluvné podmienky podľa nej platia aj v prípade vodičov
mikrobusov, ktoré vozia cestujúcich v niektorých obciach Bratislavského
kraja už dva týždne. "V každom prípade vodiči subdodávateľov sú a aj v
budúcnosti budú nasadzovaní výhradne na tie spoje, ktoré v momente
podpisu zmluvy nebudú obsluhované nami," poznamenala. Úloha Slovak Lines je, ako tvrdí, rovnaká ako úloha všetkých ostatných subdodávateľov, s ktorými Arriva rokuje. "Zmluvne
sa zaviazať, že konkrétny počet vodičov začne od zmluvne stanoveného
dátumu voziť cestujúcich na spojoch, ktoré im určí Arriva," uviedla.
"Sme radi, že so spoločnosťou Arriva sme po dlhých a intenzívnych
rokovaniach dospeli k gentlemanskej dohode. Nájsť kompromisné riešenie
medzi dvoma konkurenčnými dopravcami nebolo ľahké. Oboch nás však spájal
cieľ, aby sa čím skôr vyriešila aktuálna situácia v Bratislavskom
kraji. Veríme, že už čoskoro sa premietne do písomných zmlúv, aby sa
naše autobusy mohli čím skôr dostať na cesty," uviedol pre TASR
hovorca Slovak Lines Štefan Bako. Zároveň potvrdil, že sa snažia získať
dostatočný počet vodičov a pripravujú vozový park.
Droba ešte v utorok (30. 11.) vyhlásil, že Arriva nezvláda situáciu v
kraji s tým, že v hre sú tri možné riešenia problému. Prvým je rokovanie
Arrivy s potenciálnymi subdodávateľmi, druhým je pokračovanie v
súčasnom tempe, kde dopravca bude naberať vodičov postupne a trvať to
bude niekoľko týždňov, a tretím je vypovedanie zmluvy s Arrivou.
Vedenie kraja videlo momentálne za najschodnejšie riešenie rokovanie s
potenciálnymi subdodávateľmi pre vykrytie určitého percenta výpadkov
spojov. Ak by sa Arriva s nejakým subdodávateľom dohodla, Droba
odhadoval okamžité vyriešenie situácie. "Jazdilo by 90 a viac percent spojov," poznamenal.
Arriva má od polovice novembra, keď začala prevádzkovať prímestskú
dopravu v Bratislavskom kraji, problém s nedostatkom vodičov. Chýbalo
jej ich okolo 100. Prejavuje sa to vo výpadkoch viacerých spojov. BSK
bude dopravcu za to sankcionovať. Pokuty majú pribúdať každým dňom,
pokiaľ nebude dosiahnutá 90-percentná dopravná obslužnosť.
Nový dopravca od začiatku deklaroval snahu problém vyriešiť. Nových
vodičov sa snaží prilákať aj na vysoký náborový príspevok. Šoférov zháňa
i v zahraničí. Výpadky sa mu však nedarí naplno odstrániť. Slovak Lines
pred pár dňami ponúkol Arrive i kraju pomoc. Bývalý dopravca však
priznal, že aktuálne nezamestnáva a nedisponuje žiadnymi voľnými
vodičmi. "Sme však po uzavretí dohody pripravení osloviť všetkých
bývalých zamestnancov, ktorí sa rozhodli neprijať pracovné ponuky nového
dopravcu. Nedokážeme predikovať, nakoľko budeme úspešní, vieme však, že
je tu reálna šanca na zvrátenie negatívneho stavu," skonštatoval pre TASR hovorca Slovak Lines Štefan Bako.